Derfor skal du tape din mund, når du sover

Tape munden når du sover

 

Kender du det med at vågne op om morgenen helt tør i munden og med savl på hovedpuden?

 

Så kan du være sikker på, at du trækker vejret gennem munden, når du sover.

 

Det er meget bedre for din søvn at trække vejret gennem næsen.

 

Når du er vågen, kan du selv gøre en indsats for at trække vejret gennem næsen, men det er selvfølgelig sværere, når du sover.

Du trækker vejret 20-25.000 gange i døgnet og vi sover ca. 1/3 del af døgnet. Det er altså omkring 6.600-8.300 vejrtrækninger, hvor du ikke får alle de gode fordele der er, ved at trække vejret gennem næsen.

Når du trækker vejret gennem næsen om natten, styrker det også den måde du bruger dit åndedræt om dagen. Du vænner altså din krop til automatisk at trække vejret bedre og dybere ned i kroppen gennem næsen, når du også gør det om natten.

 

Min egen erfaring med at sove med tapen

Jeg har nu i en uges tid sovet med tape for munden, for at se, hvilken effekt det har på min søvn. Jeg føler mig nemlig oftest ikke udhvilet, selv efter 8 timers søvn.

De første par nætter vågnede jeg en del gange og sov mere uroligt, da jeg nok lige skulle vænne mig til at have tapen for munden. Jeg oplevede dog ikke at tage tapen af midt om natten, som godt kan være tilfældet for mange i starten.

Efter 3-4 dage kunne jeg begynde at mærke, at min søvn blev mere rolig og dyb. Efter 7 dage med tapen for munden om natten, føler jeg mig også mere udhvilet, når jeg vågner og har ikke tørhed i munden mere.

 

Måske tænker du, at det lyder ubehageligt med tape for munden.

Men for de fleste er det en mental blokering, og du vil hurtigt vænne dig til det.

Er du ikke god til at trække vejret ind gennem næsen i løbet af dagen, kan du starte med at øve dig på det der, inden du prøver at sætte tape for munden.

Du kan også sætte tapen på munden 15 min. før sengetid, så du bliver mere fortrolig med det.

 

Er du tilstoppet i næsen, kan det selvfølgelig være svært at få plads til luften gennem næsen. I stedet for at bruge en næsespray, som ikke er så godt til dine slimhinder, kan du i stedet benytte nogle akupressurpunkter, og dermed løsne op og booste dit immunforsvar. Se hvordan i videoen her: Sådan slipper du af med forkølelse

 

Jeg har brugt en 3M Micropore tape, som jeg har købt på apoteket. Den er hudvenlig, så du kan sagtens have den på hele natten.

Vil du have flere tips til at styrke din vejrtrækning og din stemme?

MINI-KURSUS:

"Sådan får du mere power i din stemme
med 4 lette minitræninger"


Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag med det samme den første af 4 daglige video-træninger.

Sådan! Om et øjeblik lander 1. video i mini-kurset i din indbakke.