Har du en god holdning?

Få en holdning der støtter din stemme

Din stemme er afhængig af, hvordan du bruger din krop. Den gode og effektive holdning for stemmen er, når man står eller sidder med balance mellem kroppens dele.

Dit åndedræt og din stemme fungerer bedst, når din kropsholdning giver plads til brystkassen og mellemgulvets fulde bevægelighed.

Den sammensunkne holdning

Falder du lidt sammen når du står eller sidder, så begrænser du din brystkasses bevægelighed og hæmmer kontakten til støttemusklerne i maven og brystkassen. For at kunne holde balancen, vil dit hoved derfor stikke frem og påvirke strubens stilling og bl.a. stemmens klang.

Mange oplever at få en skildpadde holdning, hvor hovedet stikker frem, hvis man sidder meget foran en skærm. Det skaber spændinger omkring nakke, skuldre og strube, som hindrer din stemmes frihed.

holdning, sangerholdning, sammenfalden

Den overspændte holdning

”Ret dig op!” – Har du tit fået at vide at du skal rette dig op og skyde brystet frem? Så kan du meget nemt have tendens til en rigid holdning, hvor du er overspændt i kroppen. Denne holdning resulterer ofte i, at mellemgulvet og ryggen er overspændt og derved ikke har fleksibilitet nok til at arbejde effektivt i din indånding og udånding.

Måske har du også øvet dig på en powerstilling, når du skal tale eller synge. Power stillinger er især gode til at få åbnet kroppen og afhjælpe nervøsitet og ubehag ved at tale foran andre. Det er dog vigtigt at powerstillingen ikke bliver statisk og overspændt, men at du finder en balance, hvor det føles naturligt for dig og din krop og personlighed.

Har du styr på din holdning?

For at kunne rette op på dine mindre gode vaner, er det vigtigt at kunne identificere dem og erstatte dem med noget andet.

Tag et kig på din holdning i spejlet uden at ændre noget på din holdning. Se dig fra siden også.

Har du et stort lændesvaj og spænder du i knæene? Skyder du brystet frem? Har du længde på nakken eller skyder du hovedet frem?

Når du har fået fokus på din vanemæssige holdning, kan du begynde at arbejde på at forbedre den.

Find en god grundholdning for din krop og stemme

Gå igennem disse trin for at finde den gode holdning, der skal støtte din stemme:

  1. Stil dig med fødderne parallelle cirka i hofteledsbredde. Mærk hvordan du står på fødderne, så du kommer til at stå lige meget på begge fødder og med vægten fordelt ligeligt på forfod, hæl og siderne af fødderne.
  2. Slip i knæskallerne, så dine knæ er ulåste og let bøjede.
  3. Registrer dit bækkens stilling, så det hverken er skubbet fremad eller bagud.
  4. Send halebenet en anelse ind under dig for at udligne et evt. lændesvaj og forestil dig, at rygsøjlen forlænges hele vejen op igennem kroppen, som om du har en snor i toppen af hovedet.
  5. Lad dine skuldre hænge frit ned uden de giver dig et sammenfald i brystbenet. Du skal hverken trække dem tilbage eller lade dem hænge fremad.
  6. Nakken skal føles lang og lige, samtidig med at du ikke spænder i nakkemusklerne. Vær opmærksom på ikke at stikke hagen frem. Ryst evt. let på hovedet, for at slippe i nakkemusklerne.
  7. Spænd af i ansigtet. Slip i kæben og lad din tunge hvile i undermunden.

Bliv fleksibel og stærk i din krop og stemme

Bevidstgørelsen af dårlige vaner omkring din kropsholdning er første skridt til at kunne rette op. Det er dog vigtigt, at kroppen ikke låses, men at du bliver stærk og fleksibel i din nye holdning.

Du vil dermed opnå en stærkere krop og vil kunne høre og mærke forskel på din stemme.

De nye vaner skal indarbejdes i din krop. Træning og afspænding af kroppens muskler jævnligt vil give dig en stærkere, mere udholden og klangfuld stemme.